Jaro v kuchyni

Odtávají poslední zbytky sněhu, sluníčko nás začíná hřát na těle a po ránu začínají švitořit ptáčci, je jasné, že přichází jaro. Já osobně mám toto období asi nejradši z celého roku. Příroda se začíná probouzet ze zimního spánku, vše se začíná zelenat, rozvíjet a pučet. Jasná jarní zeleň a všechno kolem ve mně probouzí také nové přívaly energie a chuť jít do všeho naplno a s elánem. A právě přívaly nové energie je třeba podpořit odpovídající stravou, která přispěje k pročištění těla a nastartuje nás. Zimní jídelníček nechme stranou, mění se roční období, jsou tu nové sezónní potraviny a nové zdroje vitamínů a živin, nové palivo pro naše tělo!

Ze všech stran se na nás valí různé detoxikační a očistné kůry, jak to udělat aby se člověk cítil lépe? Jak si vlít nový život do žil a také jak zabránit jarní únavě? Není třeba nejíst nebo se omezovat! Stačí jen změnit skladbu jídel a zařadit čerstvé, šťavnaté potraviny a vykouzlit z nich báječná jídla plná svěžesti a vitamínů. Pojďme si udělat jaro také v kuchyni!

 

Petrželka

Určitě začneme bylinkami, ne těmi co koupíte běžně v marketech jako je třeba bazalka nebo petrželka, která za týden opadá jak na podzim stromy. Mluvím o bylinkách, co najdeme třeba volně na zahradě nebo si je vypěstujeme doma na balkoně. Typická je petrželka a proč jíst právě ji? Je velmi chutná a také všestranná v použití, obsahuje hořčík, draslík a vápník, železo a další, podporuje trávení a chuť k jídlu. Je velmi oblíbená do salátů, nebo ochucení různých sýrů či tvarohů, já osobně jí přidávám do karlovarských knedlíků a nejrůznějších nádivek nejen jarních. Její výhoda je ta, že se pohodlně dá pěstovat celoročně v květináči.

 

Pažitka

Další moje oblíbená je pažitka. Míchaná vejce se šnytlíkem si pamatuji z dětství, od své babičky, dnes je to oblíbená snídaně mých dětí. Pažitka je bohatá zejména na vitamín C, proslýchá se, že ho obsahuje více než rajčata. Její použití je velmi bohaté, avšak dbejte na to aby byla součástí již hotových jídel. Přidávejte ji až na konec nebo ke konci tepelné úpravy, například do pažitkové omáčky. Pokud ji zavaříte, ztratí barvu, chuť a hlavně vitamíny. Pokud ji chcete uskladnit, volte mrazák, nikoliv sušení. Je nepřekonatelná na čerstvém chlebu s pravým máslem.

 

Medvědí česnek

Medvědí česnek? Co to vůbec je? Je to bylina, která roste na jaře volně v lesích. Sbírá se v dubnu až květnu. Je považována za velmi účinné přírodní antibiotikum, její výhody a účinky jsou velmi pestré a vydaly by na další článek. Medvědí česnek se dá použít všude tam, kde klasický česnek, avšak jeho chuť a vůně není tak silná a štiplavá, naopak je svěží a příjemná. Určitě je vhodný do pomazánek, másel, salátů nebo je z něj výtečná polévka. Zkuste si udělat marinádu z medvědího česneku, soli a oleje, naklepejte si řízky z masa, které máte nejradši a naložte řízky přes noc do marinády. Druhý den klasicky obalte jako řízek, nebo udělejte jako steak. Je to příjemná varianta klasických řízků. Jako přílohu doporučuji klasické šťouchané brambory na sádle právě s medvědím česnekem.

 

Řeřicha

Neměli bychom zapomínat na další důležitý zdroj zdraví, kterým je řeřicha setá, tuto bylinku je možno vypěstovat v podstatě kdykoliv díky své nenáročnosti. Je zdrojem velké škály vitamínů, čistí krev a také posiluje imunitu. Používáme do salátů, k dochucení pomazánek nebo jen tak na chuť.

Mladé listy kopřivy doma připravuji jako špenát. K vepřové pečínce je jak dělaná. Nebojte se ji přidat do jarní nádivky a naplnit s ní čerstvé kuřátko.  Uděláte radost celé rodině.

 

Mezi další zelené zázraky patří i polníček, jarní cibulka, listy pampelišky, květy sedmikrásky, ptačinec, kopr, libeček, naklíčená nať z petrželky, mrkve nebo celeru. A co teprve první jarní zelenina ředkvičky a saláty. Jídelníček zpestříme i naklíčením různých luštěnin a obilovin. Právě klíčky, ať už obilné nebo třeba z fazolí mungo jsou důležitým zdrojem vitamínů. Tyto zelené zázraky se snažíme tepelně neupravovat, to proto, aby si zachovaly všechny důležité vitamíny a látky, kvůli kterým je jíme.

K tomuto období patří i ovocné šťávy a smoothies či zeleninové a zelené šťávy. Vaše tělo bude jásat. Vodu ochuťte bylinkami nebo třeba květy sedmikrásky a doslaďte pampeliškovým medem, který by na jaře neměl chybět.

Komentáře